Team
Uitvoerenden:
Frisse Oren
Gerard de Bruyne – tekenaar
Gerard de Bruyne, geboren in 1958, doorliep de kunstacademie van Kampen, in de discipline schilderen en tekenen. Zijn eerste ervaring als podiumartiest dateert van 1992 toen hij speelde in de succescvolle voorstelling Krazy Kat van Theater Bonheur.
Na het success van Krazy Kat begon Gerard de Bruyne het muziektheater meer en meer te ontdekken, wat tot op heden geleid heeft tot samenwerkingen met Het Rotterdams Philharmonisch, Het Gelders Orkest, Het Nederlands Philharmonisch, Janine Jansen, Kees van Kooten, Max Tak Muziektheater, Rieks Swarte, Eric Ineke Jazz Xpress, Fluitoctet BlowUp, barok ensemble La Primavera en werd hij in 2010 de tekenaar naast Frank Groothof.
Voor het Festival 2 Turven Hoog ontwikkelde Gerard Het Kleurfeest. Een evenement waarin kinderen samen met een tekenaar een hele grote tekening op de vloer maken, terwijl een zanger, zichzelf begeleidend op gitaar, mooie liedjes uit de popgeschiedenis zingt en zo de erfenis van o.a The Beatles doorgeeft aan de jongere generaties. Het Kleurfeest wordt ook wel omschreven als “Een kunstwerk van kleuren, lijnen en kinderen in een muzikale lijst”. Het Kleurfeest heeft inmiddels op tal van locaties gestaan in Nederland en België waaronder musea, theaters, bibliotheken, scholen, pleinen en op festivals.
Jaber Fayad – ud
Jaber Fayad is een 28-jarige ud speler uit As Suwayda, Syrië. Hij behaalde zijn Bachelor Muziek in 2015 aan het conservatorium in Damascus. Sinds zijn komst naar Nederland heeft hij in elke Nederlandse stad gespeeld; solo, of begelied door een grote verscheidenheid aan muzikanten, en met zijn kort geleden opgerichte band, Sirocco. Zo speelde hij in Paradiso, TivoliVredenburg, and diverse festivals waaronder het Nederlands Harp Festival. Als solist speelt hij traditionele and hedendaagse Ottomaanse muziek. En met zijn band vermengt hij zijn Oosterse muzikale talent met de invloeden van de Flamengo. In september 2017 start Jaber zijn Masters of Music opleiding aan de Codarts, het Rotterdams Conservatorium.
Rudi van Hest – klarinet en basklarinet
Rudi werkt sinds 2002 mee aan diverse muziektheater producties waaronder operavoorstellingen (o.a. YO! Opera Festival), acrobaten-acts en grote zaalproducties voor kinderen. Zo was hij als vaste speler verbonden aan het Max Tak Filmorkest. Hier speelde hij klarinet en saxofoon in familievoorstellingen als De Reis naar de Steppe en De Reuzenkrokodil.
Inmiddels is Rudi van Hest voornamelijk werkzaam als maker en uitvoerder van muziektheater voor kinderen. Zo heeft hij met het Wervelwind Ensemble de jeugdopera Jimmy (2007) en de muziekvoorstelling SMAK! (2011) geproduceerd en uitgevoerd. Jimmy is in première gegaan op het Nederlands KamerOpera Festival te Zwolle. SMAK! beleefde zijn eerste voorstelling tijdens November Music 2011.
Verder trad Rudi op als vaste verteller van het koperkwintet KWIVR in Praten met je oren dicht en in de muziekvoorstelling Wat niemand weet. Deze kinderconcerten werden gespeeld als schoolvoorstelling voor de basisscholen en als openbare kindervoorstelling op kleine podia en theaters.
Rudi speelt op dit moment in twee voorstellingen voor 1+-ers: Woei! (tevens van Alle Hoeken van de Kamermuziek) en Zwier (Wervelwind Ensemble).
Regie: Simone de Jong
Komend uit de mime en het muziektheater, maakt Simone de Jong voorstellingen en projecten waarin geluid, muziek en verbeelding de hoofdrol spelen.
Voor kinderen regisseerde ze onlangs de voorstellingen Eiland (2014), Kluizelaar (2016) en WalvisJong (2017), allemaal voor 2-6 jaar.
Voor volwassenen schreef en regisseerde ze o.m. het Fluisterconcert, IN IJS, Like Harry en Vlucht (Pé Okx, Oerol 2015).
Als speler/maker werkte ze eerder bij Orkater, Dick Hauser en haar eigen stichting Het Hoofd. Voorstellingen waren onder meer De Anna’s, Kuil, Ganz kleines Mädchen en AsVers.
Bij Orkater was ze projectleider en initiator van de muziektheaterworkshops (2004-2010). Ze gaf les in muziek en theater aan onder meer Artez en de AHK.
Ze zong bij het Koor Nieuwe Muziek en werkte later in voorstellingen en theatrale concerten/installaties met o.m. componisten Robert van Heumen, Marieke van de Ven, Max Gramser, David Dramm en Oene van Geel.
In de zomer van 2016 verscheen haar boek Het geheim van meneer Hartjes (8+) bij uitgeverij Clavis.
Kluizelaar kreeg onlangs een 5 sterren recensie in de Theaterkrant, dat het een ‘heerlijk theatraal kleinood voor alle leeftijden’ noemt.
Muzikale leiding: Ned McGowan
Geboren in de Verenigde Staten in 1970 en wonend in Nederland sinds 1994, Ned McGowan is componist, leraar, fluitist, improvisator, curator en onderzoeker. Zijn muziek is bekend om ritmische vitaliteit en technische virtuositeit, heeft prijzen gewonnen en is uitgevoerd in Carnegie Hall, het Concertgebouw en andere zalen en festivals over de hele wereld, door vele orkesten, ensembles en solisten.
De composities van Ned worden vaak beïnvloed door zijn ervaringen als fluitist in de Europese hedendaagse, improvisatorische en niet-westerse muzikale kringen. Zijn voornaamste artistieke doel is om autonome muzikale werelden te creëren door middel van een proces van cross-genre vertaling. Door het benutten van de mogelijkheden van notatie en diverse uitvoeringspraktijken, zoekt hij naar het creëren van praktische methoden voor universele, culturele en persoonlijke expressies. “In zijn muziek streeft McGowan naar een idioom waarin door de wrijving tussen diverse muziekstijlen – Amerikaanse pop, Europees klassiek en avant-garde, Karnatisch, een fascinatie met complexe ritmiek, de inzet van microtonaliteit bij de zoektocht naar nieuwe melodieuze subtiliteiten, en nog veel meer – nieuwe betekenissen ontstaan.” (Bob Gilmore)
Veel van zijn werken maken gebruik van ongewone bezettingen, extended techniques of theatrale opstellingen. Voor Tempest in a Teapot, in opdracht van de Nederlandse Muziekdagen voor de Radio Kamer Filharmonie, zijn de orkest spelers verspreid om het publiek. Als winnaar van het Harvey Gaul concours van de Pittsburgh New Music Ensemble componeerde hij Sound becomes visible in the form of radiance, die is opgebouwd rond het strijken van een vleugelpiano: “een radicaal werk dat de luisteraars relatie tot de tijd heroriënteert.” (Markus Kanny, Pittsburgh Tribune) Zijn recente six pièces mécaniques voor Calefax en Eric Vloeimans bestaat vooral uit tekst instructies en ensceneringsdiagrammen. Ook componeerde McGowan ’s werelds eerste concert voor iPad (tablet computer) en orkest, dat zijn première zag met solist Keiko Shichijo met de Rotterdam Sinfonia o.l.v. Conrad van Alphen. Komende optredens staan gepland voor Nederland en de Verenigde Staten.